|
Is de nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk hier de webversie.
|
|
| |
Het is bijna een jaar geleden dat je de laatste nieuwsbrief ontving van de Oost-Achterhoek. In de voorgaande nieuwsbrieven informeerden we je steeds over het proces dat leidt naar passende samenwerkingsvormen in de Oost-Achterhoek. Het feit dat je zo’n lange tijd niks van ons hebt gehoord, wil niet zeggen dat er geen activiteiten zijn ondernomen om die beoogde samenwerking te realiseren. Die waren er wel degelijk. In deze nieuwsbrief praten we je bij.
Je ontvangt informatie over de samenstelling van de stuurgroep, we vertellen je welke projectopdrachten zijn geformuleerd om samenwerking te realiseren en welke projectleiders inmiddels van start zijn gegaan met hun projectopdracht. Zij geven je een update van hun werkzaamheden. Ed de Graaf, facilitair manager en docent Nederlands op het Gerrit Komrij College, vertelt je over de projectopdracht voor samenwerking op facilitair gebied; Rick Eenink, docent op Pronova, brengt je op de hoogte van de werkzaamheden gericht op samenwerking op het gebied van van passend onderwijs en tenslotte informeert Robin Lendering, docente Nederlands op Schaersvoorde, je over de taalpilot op Schaersvoorde, locatie Pronsweg.
|
|
|
| |
Samenstelling stuurgroep samenwerking Oost-Achterhoek
|
|
|
| |
Tot het einde van het schooljaar 20-21 bestond de stuurgroep Oost-Achterhoek uit de leden van het bestuur (Maria van Hattum, Anne de Visch Eijbergen en Niek Kraan), de rectoren van het GKC en Schaersvoorde (Sjef Lommen en Wilma van Velden) en de directeur van Pronova (Nicole Bremmer). De stuurgroep werd daarnaast ondersteund door de bestuurssecretaresse en de projectsecretaris (Marion van Wieringen en Margriet Dekker).
Nadat duidelijk was geworden dat de scholen -dankzij de aanvullende bekostiging van de overheid voor vo-scholen in krimpgebieden- tegen alle verwachting in toch zelfstandig konden voortbestaan, heeft het bestuur de opdracht om te komen tot samenwerkingsvormen overgedragen aan de rectoren en directeur van het GKC, Schaersvoorde en Pronova. Zij vormen de huidige stuurgroep Oost-Achterhoek. Bij hun werkzaamheden worden zij ondersteund door de projectsecretaris. De functie van rector van het Gerrit Komrij College wordt overigens inmiddels bekleed door Jeroen Sanders.
De stuurgroep heeft de volgende opdracht van het bestuur meegekregen: ‘Werk als drie scholen intensief samen om het onderwijs te verrijken en om verschraling te voorkomen.’ Het motto van Marcel van Herpen ‘Je mag doen wat je kunt, maar wat kan, dat moet ook’ werd aan de opdracht toegevoegd.
|
|
|
| |
Werkzaamheden van de stuurgroep
|
|
|
| |
Sinds het begin van schooljaar 21-22 komt de stuurgroep Oost-Achterhoek maandelijks bijeen. Doel van deze bijeenkomsten is het bespreken van samenwerkingsmogelijkheden en het monitoren van de samenwerkingsprojecten. Inmiddels zijn er zes projectopdrachten vastgesteld gericht op samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van OOP, Passend Onderwijs, De Nieuwe Leerweg, bovenbouw Havo-Vwo, VMBO basis-kader en de doorgaande leerlijn PO-VO. Bij de uitwerking van de opdrachten verwacht de stuurgroep dat de projectgroepen de bouwstenen van de onderzoeksgroepen van vorig jaar zullen meenemen.
Voor de projectopdrachten OOP en Passend Onderwijs heeft de stuurgroep inmiddels projectleiders aangesteld. Deze projectleiders hebben op hun beurt weer projectgroepen samengesteld. Zij vertellen hieronder wat hun werkzaamheden tot nu toe zijn geweest. Naast de projectopdrachten wordt dit schooljaar op Schaersvoorde, locatie Pronsweg, ook een taalpilot gehouden. Hiervan doet de kartrekker Robin Lendering verslag.
Ook voor de overige samenwerkingsprojecten gaat de stuurgroep de komende tijd op zoek naar projectleiders. De vacatures hiervoor zullen worden verspreid via de nieuwsbrieven van de eigen scholen. Mocht je interesse hebben, hou dan die nieuwsbrieven in de gaten.
|
|
|
| |
Taalpilot Schaersvoorde Winterswijk
|
|
|
| |
|
Mijn naam is Robin Lendering, 27 jaar en werkzaam op Schaersvoorde Winterswijk als docente Nederlands en aardrijkskunde. Daarnaast ben ik plaatsvervangend teamleider van ons kleine, hechte team.
Het leesvaardigheidsniveau van jongeren daalt, omdat er steeds minder gelezen wordt. Op de locatie Winterswijk willen we lezen voor plezier weer op de kaart zetten.
We zijn dit schooljaar gestart met de taalpilot. Als kartrekker van de taalpilot mag ik met een team enthousiaste docenten deze pilot draaien.
|
|
|
|
 |
|
|
| |
Hoe zien de lessen eruit? Alle leerlingen uit leerjaar 1 en 2 volgen iedere dag het eerste uur het keuze-uur. De docent leest een stuk voor uit hun eigen leesboek en formuleren een lezersvraag. De leerlingen gaan in hun eigen leesboek lezen. Na een halfuur wordt de lezersvraag besproken a.d.h.v. voorbeelden uit de leesboeken van de leerlingen. De laatste 20 minuten van de les is het keuzemoment waar leerlingen een opdracht gekoppeld aan het vak aangeboden krijgen. Leerlingen maken zelf de keuze bij welke docent zij iedere dag de les volgen.
Het team van docenten is enorm enthousiast over deze taalpilot, want we zien de leerlingen vooruit gaan. We koppelen lezen aan de meeste vakken waardoor leerlingen zien dat lezen niet alleen belangrijk is voor het vak Nederlands. Het keuzemoment geeft de docent de gelegenheid om met een korte opdracht leerlingen bezig te laten zijn met hun vak.
|
|
|
| |
Janny Mulder, Margriet Dekker, Walter Hartjes en Ed de Graaf vormen de projectgroep die voor Oost-Achterhoek met enthousiasme en voortvarendheid de organisaties van de Facilitaire Diensten op Schaersvoorde, Pronova en het Gerrit Komrij College naast elkaar hebben gelegd. We denken dat we op verschillende terreinen van elkaar kunnen leren door het uitwisselen van expertise en de inzet van elkaars personeel. Dat moet een voorzichtig proces zijn dat veel aandacht en begeleiding krijgt, maar uiteindelijk zal het de exploitatie van de gebouwen en de voortgang van de dienstverlening door de Facilitaire Dienst ten goede komen. |
|
|
| |
Ed de Graaf, projectleider Samenwerking OOP / Facilitaire Zaken |
|
|
| |
De projectgroep heeft een veelheid aan informatie naast elkaar gelegd en ziet veel uitdagingen. Wat is er gedaan en welke lijn volgt de projectgroep?
|
|
|
| |
- Er is geïnventariseerd welke facilitaire taken er binnen de verschillende scholen zijn.
- Op basis daarvan is een kerntakenmatrix gemaakt met daarin de functies die het takenpakket beheren. Welke verantwoordelijkheden horen daar ook bij?
- De overeenkomsten en verschillen zijn benoemd.
- Er is onderzocht wat er nodig is voor een optimaal functionerende facilitaire afdeling. Welke kerntaken zijn in te zetten?
|
|
|
| |
Op basis van bovenstaande is een voorstel geformuleerd waar samenwerking mogelijk is. Dit voorstel wordt binnenkort aan de stuurgroep voorgelegd. |
|
|
| |
Projectopdracht Passend Onderwijs
|
|
|
| |
|
Even voorstellen: Mijn naam is Rick Eenink. Ik ben 33 jaar en bijna 12 jaar in dienst bij Achterhoek VO.
Sinds schooljaar 2020-2021 ben ik werkzaam op het Pronova. Mijn rollen zijn hier mentor, stagebegeleider, docent, MR-lid en Topdog-trainer.
Voordat ik bij Pronova aan de slag ging, ben ik zes jaar werkzaam geweest als mentor, stagebegeleider en Topdog-trainer op het Praktijkonderwijs Zutphen. |
|
|
|
 |
|
|
| |
Eén van de samenwerkingsopdrachten binnen de Oost-Achterhoek betreft Passend Onderwijs. Vorig jaar heeft een onderzoeksgroep onder leiding van Astrid Berendsen een aantal ideeën aangereikt om op het gebied van Passend Onderwijs met de drie scholen tot samenwerking te komen. Dit schooljaar heeft de stuurgroep Oost-Achterhoek een projectopdracht opgesteld waarin de ambitie is vastgelegd dat we op 1 augustus 2024 met de drie scholen zo’n sterke ondersteuningsstructuur hebben gerealiseerd dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Als coördinator Passend Onderwijs heb ik de opdracht gekregen om het voortouw te nemen deze ondersteuningsstructuur samen met collega’s van de drie scholen voor te bereiden.
De afgelopen maanden heb ik allereerst geprobeerd om zicht te krijgen op het huidige zorgaanbod op de betrokken scholen. Daarvoor heb ik contact gezocht met de zorgcoördinatoren van Pronova, Schaersvoorde en het Gerrit Komrij College. De tweede stap is om gezamenlijk tot een gedeelde visie op zorg te komen. Daarna gaan we in schooljaar 2022-2023 met elkaar een voorstel opstellen voor samenwerkingsvormen op het gebied van Passend Onderwijs in de Oost- Achterhoek. Graag vertel ik daar in een volgende nieuwsbrief meer over.
|
|
|
| |
Afscheid nemen: projectsecretaris
|
|
|
| |
|
Drie jaar geleden maakte ik de overstap van hogeschooldocent naar projectsecretaris in dienst van Achterhoek VO. Eerst om de totstandkoming van het Houtkamp College in Doetinchem te begeleiden en vanaf 1 september 2020 om ook het proces in de Oost-Achterhoek te ondersteunen. Mijn werkzaamheden als projectsecretaris waren totaal anders dan mijn voorgaande werkzaamheden. Mijn carrièreswitch voelde dan ook als een sprong in het diepe. Alles wat vertrouwd was, liet ik los. En wat ik ging doen, was onbekend en nieuw. Maar welbeschouwd is dat wat het huidige onderwijs van iedere medewerker vraagt. Als we met ons onderwijs willen aansluiten bij de veranderingen in onze maatschappij dan zullen we vertrouwde zaken moeten loslaten. En dat geldt ook voor het samenwerkingsproces binnen het proces in de Oost-Achterhoek. |
|
|
|
 |
|
|
| |
Inmiddels zijn we drie jaar verder en kan ik precies vertellen op welke wijze ik invulling heb gegeven aan de functie van projectsecretaris. Binnen de Oost-Achterhoek heb ik dat gedaan door mee te denken over het samenwerkingsproces, voorlichtingsbijeenkomsten te organiseren, nieuwsbrieven en nieuwsberichten te redigeren, bijeenkomsten van onderzoeksgroepen bij te wonen of door projectleiders van samenwerkingstrajecten te ondersteunen. Ik heb zo ontzettend veel door al die werkzaamheden geleerd en zo fijn met zoveel mensen samengewerkt. Wat een rijkdom.
Op 30 april loopt mijn contract bij Achterhoek VO af. Een nieuwe uitdaging wacht: ik ga proberen mijn eigen onderwijsadviesbureau van de grond te krijgen. Graag wil ik degenen met wie ik heb samengewerkt bedanken voor de fijne en productieve tijd en wens ik jullie en de leerlingen in de Oost-Achterhoek rijk en vernieuwend onderwijs toe.
Margriet Dekker
|
|
|
| |
Deze nieuwsbrief was de elfde in de reeks nieuwsbrieven Oost-Achterhoek, maar de eerste van dit schooljaar. Vanaf nu hopen we je weer geregeld op de hoogte te houden van de werkzaamheden van de projectgroepen en de stuurgroep. Tot een volgende keer. |
|
|